Clubul Junior Business a marcat încheierea anului 2017 printr-un eveniment cu 90 de participanți la Restaurantul Central. În prima parte s-au exprimat diverse opinii în jurul întrebării: „Leadership și organizare, atitudine, carismă sau poate chiar o profesie?”. Din partea Grupului Bertis au fost prezenți Berszány Tibor, proprietarul companiei, și directorul de vânzări Ferenc Klozer, care și-au împărtășit experiențele din lumea afacerilor. Grupul Bertis se ocupă cu distribuția produselor alimentare și administrează 5 restaurante în Sfântu Gheorghe. În 2018 compania își va extinde activitățile prin inaugurarea hotelului Panorama, care va fi singurul hotel boutique din județul Covasna și va dispune de o sală de conferințe, wellness, restaurant și un cort pentru evenimente cu o capacitate de 500 de persoane.
Dezvoltare și comunitate
Klozer Ferenc lucrează la Bertis de 16 ani, iar în tot acest timp compania a trecut prin numeroase schimbări, întrucât conducerea companiei Bertis se bazează pe dezvoltarea constantă. În absența dezvoltării, o companie își reduce drastic șansele de supraviețuire pe piață și capacitatea de a satisface nevoile și dorințele consumatorilor, care, odată cu trecerea timpului, trec prin numeroase schimbări. Sfatul esențial subliniat a fost faptul că fiecare antreprenor tânăr trebuie să stabilească ca și obiectiv principal dezvoltarea continuă, fapt care este posibil doar dacă investim atât în noi, cât și în colegii noștri. Un lider bun trebuie să își ridice întotdeuna personalul, motivându-l să depășească din când în când propriile limite și să facă un pas spre dezvoltare. La Bertis, recrutarea unui nou coleg de muncă se face întotdeauna printr-un interviu personal, unde un loc important este rezervat cunoștințelor dobândite și dorinței de dezvoltare, precum și existenței unei lungimi de undă comune între conducere și viitorul coleg. Aceste aspecte vor garanta buna desfășurare a sarcinilor și vor reduce posibilitatea apariției unei neînțelegeri. Cea mai importantă valoare este încrederea. Fiecare membru din personal se bucură de încrederea managerului, însă încrederea integrală se va dobândi doar prin finalizarea cu succes a sarcinilor minore. Este indispensabilă existența unei relații bune cu conducerea și, spre deosebire de concepția generală greșită, nu reprezintă o problemă din punct de vedere al afacerii dacă între noi se dezvoltă o relație de prietenie.
Managementul afacerilor și strategia
În cadrul evenimentului, Berszány Tibor a prezentat propriile repere din managementul afacerilor și strategia organizaționale, după care a împărtășit cu participanții cele mai importante principii pe care le ține mereu sub observație. Resursele umane reprezintă piatra de temelie a fiecărei companii și, alături de strategia de afaceri, personalul reprezintă un element unic în viața companiilor. Astfel, eficiența maximă este garantată de sarcinile îndeplinite împreună cu personalul corespunzător. Un alt punct esențial în orice strategie este planificarea fiecărei sarcini și gestionarea organizată a acesteia. Prin urmare, dacă angajatul nu cunoaște cu exactitate rolul său în procesul de muncă și nu are o imagine exactă asupra pașilor de urmat în îndeplinirea sarcinilor, atunci noul proiect nu poate fi inaugurat. Este esențial ca fiecare membru din personal să simtă că a primit o sarcină adecvată abilităților lui, pe care și-o poate însuși în totalitate prin sentimentul de responsabilitate față de aceasta. Liderul dezvoltă strategia noului proiect în așa fel încât, urmând pașii descriși mai sus, acea unitate să funcționeze și fără prezența sa, intervenția lui fiind necesară doar în cazul unei probleme. Prin această abordare, liderului i se permite să dezvolte companie explorând și descoperind noi oportunități.
Ce înseamnă un lider bun? Se pot învăța competențele acestuia?
Un lider trebuie să aibă multe calități bune, atât personale, cât și profesionale. Colegii de muncă trebuie să îl accepte, aprecieze și să îl urmeze, iar pentru a ajunge în acest punct nu este tocmai ușor, având în vedere că nu există nici o rețetă exactă. În orice caz, este esențial ca liderul să fie cinstit, integru și demn de încredere, iar stilul lui de viață să reprezinte o sursă de inspirație.
S-a vorbit și despre cele două tipuri de conducere:
Liderul autocratic, care își obligă angajații să respecte cu strictețe regulile, le induce teamă în timp ce aceștia lucrează și ia decizii singur, fără a ține cont de părerea colegilor de muncă.
Liderul democratic, așa cum este și Berszány Tibor: arată calea din dragoste și respect, le explică colegilor de muncă sarcinile de îndeplinit și responsabilitatea lor față de acestea. Este convins că trebuie stabilite obiective comune, clare pentru toată lumea, astfel încât fiecare membru din echipă să știe de ce lucrează împreună – în acest fel este posibilă îndreptarea eforturilor către aceeași direcție, iar prin aceasta se îndeplinește principiul conform căruia puterea unei comunități este mai puternică decât puterea fiecărui membru adunat la un loc. Un lider bun gestionează eficient și greșelile, mai precis, nu își întoarce spatele, ci îi atrage atenția. Dacă liderul închide ochii în cazul unor greșeli, este posibil ca membrul echipei să creadă că totul este bine și că, de fapt, nu a greșit, iar această convingere și pasivitate va determina apariția altor greșeli. La Bertis se procedează după următorul principiu: din greșeli se învață. Fiecare caz de acest gen este analizat în profunzime: problema apărută este consecința unui accident, unei omisiuni sau unor acțiuni conduse de reavoință? Dacă nu este cazul ultimei presupuneri, atunci se va analiza cauza problemei care va fi făcută cunoscută tuturor pentru a se evitarea repetarea acesteia. În ceea ce privește răspunsul la întrebarea privind posibilitatea însușirii aptitudinilor de lider și sfatul pentru tinerii antreprenori, Berszány Tibor a declarat:
„Nu doar pentru proprietarul companiei, ci și pentru angajat este important să facă ceea ce îi place și să se simtă bine la locul de muncă. Aceea persoană care nu este pasionată, activitatea intreprinsă va fi una superficială și nu va da un randament bun. Îmi place ceea ce fac și sunt pasionat, mă simt bine. Munca mea este în același timp și cel mai îndrăgit hobby – nu pescuiesc și nici nu joc fotbal. Este ideal ca fiecare să facă acel lucru la care se pricepe. Nu este o problemă dacă cineva nu se pricepe la ceva, însă atunci să stea departe de aceea activitate. Găsirea persoanei potrivite pentru postul potrivit este deosebit de important și, în același timp, ca acesteia să îi facă plăcere să îndeplinească sarcinile primite. Succesul antreprenorului stă în devotamentul și dorința sa de a lucra tot mai mult, dar și în grija sa față de companie. Gândul are o putere imensă și acest fapt trebuie luat în calcul. Le recomand tinerilor antreprenori să dea 100% în ceea ce fac.”
Comentarii
Comentariul Dvs.